اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران

امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

خبر شماره ۱۲۷۲۹

۵ گام اصلی در تدوین بیزینس پلن کافی شاپ چیست ؟

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ , بازدید: ۴۷۶
برای شروع یک کسب وکار مانند راه اندازی رستوران نمی توان بدون فکرکردن و برنامه ریزی پیش رفت. بیزینس پلن به معنای نقشه ی راه می باشد که طرح کلی از کسب وکار را در اختیار شما قرارمی دهد تا بتوانید برنامه ریزی بهتری داشته باشید و کسب و کار شما با شکست مواجه نشود.

برای شروع یک کسب وکار مانند راه اندازی رستوران نمی توان بدون فکرکردن و برنامه ریزی پیش رفت. بیزینس پلن به معنای نقشه ی راه می باشد که طرح کلی از کسب وکار را در اختیار شما قرارمی دهد تا بتوانید برنامه ریزی بهتری داشته باشید و کسب و کار شما با شکست مواجه نشود. برای نوشتن بیزینس پلن باید نکات کلی را درنظر داشته باشیم. ما دراین مقاله نکات مهم برای تدوین یک بیزینس پلن جامع را دراختیار شما قرارمی دهیم.؟

۵ قدم مهم تدوین بیزینس پلن کافی شاپ

1.   طرح اجرایی

همانطور که گفتیم بیزینس پلن به طرح کلی راه اندازی یک رستوران گفته می شود. باتوجه به همین موضوع، اولین قدم برای تدوین آن، انتخاب طرح اجرایی می باشد. در واقع طرح اجرایی شامل چند مورد می شود که درادامه به آنها می پردازیم:

الف. کانسپتبرای شروع یک کسب وکار مثل رستوران یا کافه قدم اول انتخاب کانسپت آن می باشد. در مقالات قبلی به مفهوم کانسپت پرداختیم. در این مرحله باید سبک مورد نظر یا مورد علاقه مان را انتخاب نماییم تا باتوجه به آن بتوانیم انتخاب بعدی را انجام دهیم.

ب. منو: انتخاب منو یکی از مواردی است که در انتخاب طرح اجرایی باید به آن توجه داشته باشیم. پس از انتخاب کانسپت قطعا می دانیم که چه نوع منویی مورد نظر است. زیرا منو همیشه باید باتوجه به کانسپت رستوران انتخاب شود و متناسب با سبک رستوران باشد.

ج. مدیریت: در قدم اول که طرح اجرایی می باشد باید مشخص کنیم که وضعیت مدیریت رستوران به چه صورت خواهد بود و چه کسی وظیفه اداره مسائل رستوران را خواهد داشت. بنابراین در این مرحله مسئولیت هریک از اعضای اصلی مشخص می گردد.

د. چیدمان: طراحی داخلی و چیدمان دکور جزئی از کانسپت رستوران می باشد. با مشخص شدن کانسپت رستوران باید به فکر انتخاب سبک دکوراسیون باشیم و به هماهنگی آن با کانسپت توجه داشته باشیم.

2.   امورمالی

معمولا درهرکسب وکاری مهم ترین مسئله امورمالی است که باید به طور دقیق به آن پرداخته شود. امور مالی نیز شامل برخی موارد جزئی می باشد که در اینجا آنها را بیان می کنیم:

الف. سرمایه مورد نیازوقتی که صحبت از امور مالی برای راه اندازی رستوران می شود، اولین موضوعی که به ذهن می رسد، میزان سرمایه مورد نیاز است. برای راه اندازی یک رستوران باید حساب کنیم که چه میزان سرمایه ای را برای شروع لازم داریم و آیا قادر به تامین آن هستیم یا خیر.

 

ب. نیروی انسانی: بزرگترین بخش سرمایه هر کسب وکاری را می توان متعلق به حقوق نیروی انسانی دانست. ماهانه مبلغ مشخصی از درآمد رستوران صرف حقوق کارمندان می شود که در تدوین بیزینس پلن باید به آن توجه داشته باشیم. البته با استفاده از نرم افزار فروش و منو دیجیتال می توان تعداد نیروی انسانی را کاهش داد که در مقالات قبلی به دلایل آن پرداختیم.

ج. تهیه مواد اولیه: یکی از عمده ترین هزینه ها برای رستوران، تهیه ی مواد اولیه می باشد. در بیزینس پلن خود باید میزان هزینه مورد نیاز برای تهیه مواد اولیه را به صورت حدودی تخمین بزنید.

د. انتخاب مکان: برای انتخاب مکان راه اندازی رستوران باید مواردی را درنظر داشت اما یکی از مهم ترین آنها، میزان هزینه برای اجاره یا خرید مکان می باشد. بنابراین انتخاب مکان رستوران را می توان جزئی از پیش بینی امور مالی در بیزینس پلن رستوران دانست.

3.   تحلیل بازار

کسب وکاری که شما میخواهید راه اندازی کنید فرقی نمی کند که بسیار سازمان یافته یا بزرگ باشد یا کوچک و جزئی باشد. در هردو صورت باید از وضعیت فعلی بازار آگاه باشید و توانایی پیش بینی و تحلیل مسائل مربوط به شغل خود را داشته باشید. این مورد دارای زیرمجموعه های مهمی است که در ادامه آنها را ذکر می کنیم:

الف. دسته بندی مشتریان: با طبقه بندی کردن مشتریان می توانید طرح کلی بهتری را شکل دهید و مسائل را بهتر حل کنید. برای دسته بندی مشتریان قانون کلی وجود ندارد و شما به هرطریقی که بهتر باشد می توانید عمل کنیدو مثلا مشتریان را به دو گروه زن و مرد تقسیم کنید، یا آنها را براساس سلیقه ی آنها دسته بندی کنید مثلا یک دسته کسانی که اولویت آنها فضا و دکوراسیون رستوران است و دسته ی دیگر که بیشتر به کیفیت غذا و ارائه خدمات اهمیت می دهند. با این اقدام می توانید مدیریت بهتری داشته باشید.

ب. بازگشت سرمایه: پس از آنکه تحلیل هایی را راجع به بازار مرتبط خود انجام دهید می توانید به طور حدودی حدس بزنید که چه مدت طول خواهد کشید تا سرمایه اولیه شما بازگردد. این موضوع به مدیریت مالی شما کمک می کند تا تصمیم گیری های بهتری داشته باشید.

ج. جامعه هدف: یکی از مهم ترین اقدامات برای تحلیل بازار و داشتن طرح کلی، شناسایی جامعه هدف می باشد. زیرا با بررسی جامعه هدف می توان تصمیمات بهتری گرفت. با شناخت سلیقه ی مشتریان می توانید رضایت آنها را بهتر جذب کنید و کسب وکار موفق تری داشته باشید.

4.   ارتباط با مشتری

در هرشغلی، مهم است که چگونه با مشتری رفتار می کنیم و چگونه اعتماد او را جلب می کنیم. یکی از گام های مهم در تدوین بیزینس پلن جامع، بخش ارتباط با مشتری می باشد که شامل موارد کلیدی است. درادامه به این موارد می پردازیم:

 

الف. بازاریابی: در اولین قدم برای ارتباط با مشتری باید بازاریابی را انجام دهیم. بازاریابی درواقع به معنای معرفی برند یا محصول خود به مشتری می باشد. در مراحل بعدی بازاریابی می توانیم مشتری را ترغیب به خرید نماییم و سپس مشتریان را به مشتری دائمی تبدیل نماییم. بخش بزرگی از فروش به این مورد بازمی گردد. هرچه بازاریابی موفقی داشته باشیم، فروش بیشتری نیز خواهیم داشت.

ب. ارائه خدمات: برای مشتریان مهم است که چه خدماتی را به آنها ارائه می دهیم و چگونه با آنها ارتباط برقرارمی کنیم. یکی از راه های ارائه خدمات به مشتریان، تاسیس باشگاه مشتریان می باشد. با استفاده از آن می توانیم با مشتریان خود در ارتباط باشیم و اعتماد انها را به خود جلب کنیم.

ج. تبلیغات: برای موفقیت یک رستوران نمی توان از تاثیر تبلیغات غافل شد. یکی از بهترین اقداماتی که در بیزینس پلن باید به آن توجه داشته باشیم موضوع تبلیغات است. تبلیغات در شکل های مختلفی قابل انجام است که رایج ترین آنها عبارتند از تبلیغات تلویزیونی، اجاره ی بیلبورد شهری، استفاده از افراد مشهور و …. یک نمونه از تبلیغاتی که مک دونالد اخیرا انجام داده است را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

5. عملکرد

هنگام تدوین بیزینس پلن رستوران خود باید بدانید که چه عملکرد هایی را خواهید داشت. در واقع طرح کلی از طریقه ی مدیریت باید داشته باشید. درادامه نکات مهم درزمینه عملکرد را بیان می کنیم:

الف. مدیریت کارکنان: در بیزینس پلن خود باید به این نکته بپردازید که مدیریت کارکنان خود را به چه نحوی انجام خواهید داد. هر بخش از رستوران را چه کسی به عهده خواهد داشت و هریک از کارکنان چه وظایفی خواهند داشت.

ب. شناسایی اهداف: اگر شما اهداف خود را بدانید و بدانید که رستوران را برای رسیدن به چه اهدافی راه اندازی می کنید، برای مدیریت عملکرد خود نیز برنامه های بهتری خواهید داشت. زیرا با شناسایی اهداف خود به صورت دقیق تر و متمرکزتر عمل خواهید کرد.

نتیجه گیری

بیزینس پلن به معنای طرح کلی یک کسب وکار می باشد. می توان گفت که بدون داشتن یک بیزینس پلن جامع نمی توان کسب وکار موفقی داشت، خصوصا اگر کار مورد نظر راه اندازی یک رستوران باشد. دراین مقاله به ۵ گام اصلی مورد نیاز برای داشتن یک بیزینس پلن موفق پرداختیم و جزئیات آنها را بیان کردیم.

منبع : ماپرا

پیوندها

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی به همراه دارد.
© rst-teh.ir All rights reserved 2016